سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویتامینهای ضروری بهبود زیبایی پوست

ویتامین‌های ضروری بهبود زیبایی پوست

ویتامین زیبا کننده پوست

کاهش هر یک از علائم زیر به معنای این است که پوست شما به اندازه کافی ویتامین D دریافت کرده و سالم و جوان به نظر می‌رسد:

  • لکه‌های تیره
  • قرمزی
  • چین ‌و چروک
  • سختی و زبری پوست
  • خشکی بیش از حد

ویتامین‌های مورد نیاز پوست، هم به شکل مکمل و هم به صورت محصولات بهداشتی و مراقبتی پوست یافت می‌شوند. با ما همراه شوید تا بیشتر درباره ویتامین‌های مورد نیاز پوست و تأثیر آن‌ها بر بدن بدانید.

ویتامین D

ویتامین D

ویتامین D اغلب هنگام جذب نور خورشید بر پوست ساخته می‌شود. در این فرآیند کلسترول به ویتامین D تبدیل می‌شود. سپس این ویتامین توسط کبد و کلیه‌ها به سراسر بدن فرستاده می‌شود تا به ایجاد سلول‌های سالم کمک کند. ویتامین D تأثیر بسیاری بر رنگ پوست شما می‌گذارد. وجود این ویتامین به درمان بیماری «پسوریازیس» (psoriasis) کمک می‌کند.

«کلسی‌تریول» (Calcitriol) یک ورژن مصنوعی از ویتامین D است که به دست انسان از مواد طبیعی ساخته شده است. کرم موضعی کلسی‌تریول در درمان افراد مبتلا به پسوریازیس مؤثر است.

مطالعه‌ای که توسط مجله Drugs and Dermatology در سال 2009 منتشر شده، نشان می‌دهد که استفاده از کلسی تریول باعث کاهش التهاب و تحریک پوست در افراد مبتلا به پسوریازیس و ایجاد یک سری عوارض جانبی ناخواسته می‌شود.

موسسه لینوس پالینگ در دانشگاه ایالتی اورگان توصیه می‌کند که روزانه 600 IU  ویتامین D مصرف کنید. اگر باردار هستید یا بیش از 70 سال سن دارید، ممکن است بیشتر از این نیاز داشته باشید.

ویتامین D مورد نیاز خود را با روش‌های زیر تأمین کنید:

  • 10 دقیقه در روز در معرض نور خورشید قرار بگیرید. ابتدا با پزشک مشورت کنید، مخصوصاً اگر سابقه ابتلا به سرطان پوست دارید.
  • غذاهای غنی شده مانند غلات صبحانه، آب پرتقال و ماست بخورید.
  • مصرف غذاهای سرشار از ویتامین D مانند ماهی قزل‌آلا، ماهی تن و کاد را افزایش دهید.

ویتامین C

ویتامین C

ویتامین C هم در سطوح بیرونی پوست (اپیدرم) و همچنین در لایه داخلی پوست (درم) یافت می‌شود. به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان خواص ضد سرطانی دارد و در تولید کلاژن پوست مؤثر است. به همین دلیل است که ویتامین C یکی از عناصر کلیدی موجود در بسیاری از محصولات ضد پیری پوست است. مصرف ویتامین C به صورت خوراکی می‌تواند تأثیر کرم‌های ضد آفتاب را برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌ی مضر UV خورشید افزایش دهد. این کار با کاهش سلول‌های مرده و کمک به روند بهبود جراحات بدن انجام می‌شود.

ویتامین C همچنین به علت نقش حیاتی در سنتز کلاژن طبیعی بدن، از ایجاد علائم پیری زودرس جلوگیری می‌کند. این ماده پوست آسیب دیده را بهبود می‌بخشد و در بعضی موارد چروک‌های پوستی را کاهش می‌دهد. ویتامین C با درمان خشکی، قرمزی و چین‌وچروک و لکه‌های صورت مانع از پیری پوست می‌شود.

مصرف میزان مناسب ویتامین C به بهبود و جلوگیری از خشکی پوست کمک می‌کند. با توجه به وفور ویتامین C در محصولات دارویی و بهداشتی بدون نیاز به نسخه، مکمل‌های غذایی و مواد غذایی کمبود این ماده مغذی نادر است.

توصیه پزشکان مصرف 1000 میلی‌گرم ویتامین C در روز است. اگر بدن شما با کمبود ویتامین C مواجه است، مواد زیر را مصرف کنید:

  • مرکبات بیشتری مانند پرتقال بخورید.
  • خوردن سایر منابع گیاهی غنی از ویتامین C مانند توت‌فرنگی، کلم بروکلی و اسفناج را فراموش نکنید.
  • آب پرتقال بنوشید.
  • مکمل‌ها را طبق توصیه پزشک مصرف کنید.

ویتامین E

ویتامین E

همانند ویتامین C، ویتامین E نیز یک آنتی‌اکسیدان است. عملکرد اصلی آن مراقبت از پوست برای محافظت در برابر اشعه مضر خورشید است. ویتامین E موجب جذب نور UV خورشید می‌شود. این جمله، به معنای این است که بدن توانایی مقابله با آسیب‌های ناشی از اشعه UV را دارد و می‌تواند از ایجاد لکه‌های تیره و چین‌وچروک‌های پوستی جلوگیری کند.

بدن ویتامین E را از طریق سبوم (چربی طبیعی بدن) می‌سازد. سبوم ماده‌ای چرب است که از منافذ پوست خارج می‌شود. چربی طبیعی بدن به حفظ تعادل پوست کمک کرده و از خشکی جلوگیری می‌کند. اگر پوست شما خشک است، یعنی بدنتان با کمبود سبوم مواجه است. پس بهتر است مصرف ویتامین E را افزایش دهید. این ماده در درمان التهاب پوست نیز مؤثر است.

با وجود این که ویتامین E در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست در دسترس است، قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌تواند عملکرد و تأثیرات آن را کاهش دهد.

تا حد امکان ویتامین E را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. اکثر بزرگ‌سالان به حدود 15 میلی‌گرم ویتامین E در روز نیاز دارند. ویتامین E مورد نیاز بدن خود را از روش‌های زیر تأمین کنید:

  • خوردن آجیل، بادام، فندق و دانه آفتابگردان
  • مصرف مولتی‌ویتامین یا مکمل ویتامین E
  • با استفاده از محصولات موضعی که حاوی ویتامین E و ویتامین C هستند. کرم‌هایی که حاوی ویتامین‌های E و C هستند، نسبت به کرم‌هایی که فقط دارای یکی از این مواد هستند، اثربخشی بیشتری دارند.

ویتامین K

ویتامین K

ویتامین K روند لخته شدن خون بدن را سرعت می‌بخشد. این ویتامین به بدن کمک می‌کند تا زخم‌ها، کبودی‌ها و نقاطی که در عمل جراحی شکافته و باز شده‌اند، زودتر درمان شوند. ویتامین k به رفع سطحی موارد زیر نیز کمک می‌کند:

  • ترک بدن (استرچ مارک)
  • جای زخم (اسکار پوستی)
  • لکه و نقاط تیره
  • واریس
  • گودی، تیرگی و پف زیر چشم

ویتامین K را می‌توان در بسیاری از کرم‌های موضعی مختلف پوست پیدا کرد و می‌تواند به درمان انواع بیماری‌های پوستی کمک کند. پزشکان اغلب کرم‌های حاوی ویتامین K را به منظور کاهش تورم و کبودی برای بیمارانی که عمل جراحی کرده‌اند، تجویز می‌کنند. این ویتامین روند بهبودی زخم‌ها را سرعت می‌بخشد.

تحقیقات معتبر در مورد اثرات ویتامین K بر روی پوست بیشتر از ویتامین E و C است. دانشگاه فلوریدا اعلام کرده که تعداد افرادی که در ایالات‌متحده کمبود ویتامین K دارند، بسیار کم است.

بزرگ‌سالان هر روز به 90 تا 120 گرم ویتامین K نیاز دارند. شما می‌توانید با خوردن مواد غذایی زیر ویتامین K بدن خود را به دست آورید:

  • کلم بروکلی
  • اسفناج
  • کاهو
  • لوبیا سبز
  • کلم

ویتامین‌ها برای سلامت پوست ضروری هستند

ویتامین‌ها برای افزایش کارایی و هماهنگی بدن ضروری هستند. کمبود هر کدام از ویتامین‌ها در بدن، اثرات نامطلوبی بر پوست می‌گذارد. ویتامین‌های E و C نقش بسیار مهمی در محافظت از پوست در برابر نور خورشید دارند و کمبود این ویتامین‌ها، احتمال ابتلا به بیماری و سرطان پوست را افزایش می‌دهد. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، سرطان پوست شایع‌ترین نوع سرطان در ایالات‌متحده است.

با دکتر خود مشورت کنید

این روزها مکمل‌های ویتامین کاملاً در دسترس همه افراد قرار دارند؛ اما برای دانستن اینکه کدام مکمل برایتان لازم است و به سلامتی شما ضرر نمی‌رساند باید با پزشک متخصص مشورت کنید. ویتامین‌های مورد نیاز پوست و مو را می‌توانید از طریق یک رژیم غذایی متعادل وارد بدن خود کنید. یک آزمایش خون دقیق می‌تواند تعیین کند که شما کمبود ویتامین دارید یا نه و باید مصرف چه ویتامین‌هایی را کم یا زیاد کنید. مکمل‌های ویتامین را فقط زیر نظر پزشک مصرف کنید. فراموش نکنید که استفاده بیش از حد از این مکمل‌ها خطر اوردوز کردن را به همراه دارد.

 

منبع: چطورپدیا