سفارش تبلیغ
صبا ویژن

10 نکته درباره مسواک زدن که همه باید بدانند

10 نکته درباره‌ مسواک زدن که همه باید بدانند

10 نکته درباره‌ مسواک زدن که همه باید بدانند1- پس از هر وعده‌ی غذایی، سی دقیقه صبر کنید و سپس مسواک بزنید

مسواک زدن درست پس از صرف غذا می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند. در طی این مدت سطح pH دهان کمتر حد طبیعی و فضای آن اسیدی‌تر است؛ بنابراین مسواک زدن می‌تواند بسیار سوزش‌آور و مضر باشد.

2- همیشه از یک نقطه شروع به مسواک زدن نکنید

بنا به گفته‌ی دندان‌ پزشکان، بیشتر افراد به‌طور معمول از یک نقطه شروع به مسواک زدن می‌کنند. تا زمانی که به قسمت آخر آن برسید، احتمالاً کمی حوصله‌تان سر رفته است و به قسمت‌های آخر توجه کمتری می‌کنید. مشاور مصرف‌کنندگان در انجمن دندان پزشکی توصیه می‌کند که هر بار از نقطه‌ی متفاوتی شروع به مسواک زدن کنید تا همه‌ی دندان‌ها توجهی یکسان دریافت کنند.

10 نکته درباره‌ مسواک زدن3- ملایم مسواک بزنید

بیشتر افراد از روش‌های مختلفی برای مسواک زدن دندان‌های خود استفاده می‌کنند؛ اما برخی از این روش‌ها مضرتر از روش‌های دیگر است. دندان‌ها را باید با ملایمت مسواک زد؛ زیرا مسواک زدن با خشونت باعث آسیب دیدن دندان‌ها و فرسایش لثه‌ها می‌گردد. به‌جای آنکه مسواک را صاف روی دندان‌ها بکشید، به آن حرکتی ملایم و دایره‌وار بدهید.

متخصص لثه‌درمانی، توصیه می‌کند که دندان‌های خود را به همان اندازه که با مبلمان گران‌قیمت برخورد می‌کنید، با ملایمت مسواک بزنید. یکی از روش‌هایی که نشان می‌دهد خشونت بیش ‌از حدی در مسواک زدن به خرج می‌دهید یا خیر این است که ببینید برس آن روی دندان خم می‌شود یا خیر. اگر خم می‌شود، احتمالاً با خشونت بیش‌ازحد در حال مسواک زدن هستید.

نکته درباره‌ مسواک زدن

4- حداقل به مدت دو دقیقه مسواک بزنید

بیشتر افراد از قبل مطلع هستند که مقدار زمان توصیه‌ شده برای مسواک زدن دو دقیقه است؛ اما با وجود اطلاع از این مسئله، همچنان بسیاری افراد به‌اندازه‌ی کافی برای این کار وقت نمی‌گذارند.

یکی از روش‌های مطلوب برای اینکه مطمئن شوید دو دقیقه مسواک می‌زنید این است که هنگام مسواک زدن شیر آب را ببندید. باز گذاشتن شیر آب اغلب از نظر ذهنی افراد را وادار می‌کند تا سرعت کار خود را بالا ببرند و در نتیجه احتمال آنکه به‌اندازه‌ی کافی زمان صرف مسواک زدن کنند، کاهش می‌یابد. یک روش دیگر این است که هنگام مسواک زدن به موسیقی گوش دهید تا بدانید چه مدت‌زمان گذشته است.

مسواک زدن5- به دندان‌های آسیاب و قسمت داخلی دندان‌های خود توجه نمایید

با وجود اینکه این مسئله منطقی به نظر می‌رسد؛ اما بسیاری افراد قسمت جلویی دندان‌ها را بیش از قسمت‌های دیگر مسواک می‌زنند. درست است که این قسمت از دندان بیشتر در تیررس نگاه دیگران قرار می‌گیرد؛ اما همه‌ی دندان‌ها به توجه یکسان نیاز دارند. توجه بیشتری به دندان‌های آسیاب و قسمت‌های داخلی دندان‌های خود داشته باشید؛ زیرا زبان شما بیشتر به این قسمت‌ها فشار می‌آورد.

6- دقت کنید از مسواک مناسبی استفاده نمایید

اغلب افراد از مسواک‌هایی استفاده می‌کنند که برای ابعاد دهان آن‌ها بیش ‌از حد بزرگ یا کوچک هستند و این مسئله باعث می‌شود که نتوانند به همه‌ی قسمت‌های دهان دسترسی داشته باشند. یک مشکل رایج دیگر استفاده از مسواک‌هایی است که برس بیش ‌از حد سفت و خشک دارند و این مسواک‌ها می‌توانند به لثه آسیب برسانند. انجمن دندان‌پزشکی برس نرم را توصیه می‌کند؛ پس دقت کنید مسواک زیاد از حد برای لثه‌ی شما سفت نباشد.

7- میوه و سبزیجات میل کنید تا دندان‌ها به‌شکلی طبیعی تمیز شوند

یکی از نکات مفیدی که برای تمیز نگاه‌ داشتن دندان‌ها در بیرون از منزل، زمانی که فرصت مسواک زدن نیست، می‌توانید مدنظر داشته باشید، خوردن میوه و سبزیجاتی نظیر سیب و کرفس است. میوه‌ها و سبزیجات خام سرشار از فیبر هستند که با سایش طبیعی با ملایمت پلاک را از دندان‌ها می‌زداید. با آب کشیدن دهان، هرگونه باکتری ولگرد را بیرون بیندازید و وقتی به خانه رسیدید مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.

8- مسواک خود را تمیز نگاه دارید

گرچه مسواک پس از مسواک زدن ظاهری تمیز دارد؛ اما باکتری‌های تولید کننده‌ی بدبویی و کرم‌خوردگی می‌توانند روی مسواک رشد کنند. وقتی کارتان تمام شد، مسواک را آب بکشید تا باکتری‌های مضر از آن زدوده شود. همچنین می‌توانید یک لیوان مخصوص مسواک خود بخرید. رها کردن مسواک روی سینک یا میز احتمال جذب باکتری‌های دیگر از حمام و دستشویی را افزایش خواهد داد.

9- هر سه الی چهار ماه مسواک خود را عوض کنید

گرچه بیشتر افراد تلاش می‌کنند به‌اندازه‌ی کافی برای مسواک زدن وقت صرف کنند؛ اما بیشتر آن‌ها مدت‌زمان بیش ‌از حد طولانی از یک مسواک استفاده می‌کنند. انجمن دندان‌پزشکی توصیه می‌کند که هر سه الی چهار ماه مسواک خود را عوض کنید؛ زیرا برس مسواک فرسوده و کم‌اثر می‌شود و درنتیجه روی قسمت برس و دسته‌ی مسواک باکتری جمع می‌گردد.

10- هر روز از نخ دندان استفاده کنید

گرچه مسواک زدن روشی شدیداً مؤثر در تمیز نگاه‌داشتن دندان‌ها است؛ اما اغلب برس مسواک راهی بین دندان‌ها پیدا نمی‌کند. غذا و باکتری‌ها می‌توانند در بین دندان‌ها تجمع یافته و به رسوب تبدیل شوند. درست است که استفاده از نخ دندان قبل یا بعد از مسواک زدن تفاوتی ندارد؛ اما انجام آن یکی از موارد مهمی است که می‌تواند کل دهان را تمیز و سالم نگاه دارد.

 

منبع:چطورپدیا